Abakans

Marina Abakanowicz, 1930-2017, polsk tekstilkunstner.

 Abakanowicz løsrev sine vevde verker fra veggen og tok dem ut i rommet, hvor de nå henger ned fra taket. Hennes monumentale verker kalles for ABAKANS, som kommer fra hennes etternavn, de er vevd i organiske materialer som hestehår, ull og ikke minst sisal, som er et naturfiber fra agaveplanten.

Selv sier hun “Abakanene var en slags bro mellom meg og omverdenen. Jeg kunne omgi meg med dem. Jeg kunne skape en atmosfære der jeg på en eller annen måte følte meg trygg, fordi de var min verden.”

Neste år, oktober -23 kommer noen av hennes verker til Henie Onstad Kunstsenter, møt henne der!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg