Kompost

Kompostering av det du måtte finne etter lasagnemetoden!

Jeg fortalte om de stakkars jordbærplantene som fortjente bedre vekstvilkår denne sommeren, og nå skal jeg ta deg igjennom hvordan jeg skal lage første klasses kompostjord med det jeg har tilgjengelig rundt meg.

På bilde over ser du utgangspunktet mitt, UGRESS, og med en jorddybde på bare 1-2 cm, gir det sveltihel forhold for alle planter…

Noen små ujevnheter ble jevnet ut med hakken.

Første lag i lasagnen er trestokker, funnet i skogen, blåst ned for mange år siden, og hvor forråtnelsen er godt i gang, dette gir komposten min en super startbuster. Bakterie- og soppkulturen er på plass, den ligger nå klar til å spre seg igjennom lasagnelagene.

Over trestokken legger jeg et trillebårlass med tare, taren forvandles til plantegjødsel etter hvert som den brytes ned, samtidig som den holder på fuktigheten og dermed bidrar til at komposten ikke tørker ut.

Over taren fyller vi på med et lag gammelt løv som bidrar til luft mellom lagene i komposten.

For at løvet ikke skal blåse bort kvernet jeg opp litt kvist. Helt ferdig er jeg ikke ennå, over her skal jeg ha et nytt lag med løv og på toppen legger jeg et lag med sauemøkk. Simsalabim, nå skal lasagnekomposten min være ferdig! Jeg skal la den stå i fred frem til begynnelsen av mai, da planter jeg jordbærene oppi, jeg får sikkert plass til noe mer også, vi ser hva som skjer.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg